Alexandra Staffensen råd til hvordan du kan kontrollere din angst

Skrevet af Stine Camilla Jensen

Angst er en af de mest almindelige psykiske lidelser, og det skønnes at cirka hver femte dansker på et tidspunkt i livet rammes af en eller anden form for angst.

Når angsten opstår, er der forskellige måder at håndtere det på. Alexandra Staffensen, der driver den kendte blog www.Migogmintinderbaby.dk, har selv lidt af angst i mange år. På hendes blog og Instagram-profil deler hun åbent sine op- og nedture, og hun får dagligt beskeder fra folk, der også lider af angst, og som sætter stor pris på, at hun taler åbent om et emne, som ellers er tabubelagt.

Når Alexandra oplever, angsten kommer snigende, går hun ud til sit køleskab, hvor hun har en seddel hængende. På sedlen står der gode råd til, hvad hun skal gøre, tænke og sige til sig selv, når hun får det skidt – og som har hjulpet hende med at afværge mange angstanfald.

Alexandras råd til at kontrollere et angstanfald:

1. Find ud af, hvad det er, der trigger din angst. Hvorfor er den opstået?

2. Hvad end der sker, er det okay. Uanset om du føler du skal besvime eller kaste op, så er det okay.

3. Brug humor. Det er svært midt i alle de irrationelle tanker, men hvis du formår at bruge lidt humor, kan det aflede tankerne fra angsten.

4. Bevæg dig. Når du oplever angst, får du en masse adrenalin i kroppen. Den adrenalin skal bruges, så den ikke hober sig op og udgør et angstanfald. Du kan f.eks. danse adrenalinen ud af kroppen.

5. Lyt til lydbånd. Det kan hjælpe med at blive talt til ro og få styr på tankerne.

6. Træk vejret. Få kontrol over din vejrtrækning med simple vejrtrækningsøvelser. Hold hånden på maven og sørg for at du trækker vejret helt ned i maven.

Udover de gode råd som altid hjælper Alexandra, nævner hun desuden, at det er vigtigt at huske sig selv på, at angsten er helt ufarlig, at den får en ende og at du aldrig er alene.