10 advarselssignaler fra din krop som viser at du er stresset

Alle kan føle sig lidt udkørte en gang imellem.

Men hvis det fortsætter over en længere periode, bør du tage symptomerne alvorligt.

Måske er det stress? Det er desværre ikke usandsynligt, for hver dag oplever 430.000 danskere symptomer på alvorlig stress, ifølge Stressforeningen.

Danskerne oplever uhyggeligt meget stress, og mange taler om, at der er gang i en epidemi af stresrelaterede sygdomme. Eksempelvis indlægges hvert år 30.000 personer på grund af stress, ifølge Stressforeningen.

Her er nogle symptomer på stress, som du bør have styr på!

 

1. Hudsygdomme

Shutterstock

Psoriasis, akne og andre hudsygdomme kan skyldes stress. I dette studie forskede man blandt studerende, og det viste sig, at der var en kobling mellem et højt niveau af psykisk stress og hudproblemer.

Et eksperiment med mus gav samme resultatet. Dyrene, som blev eksponeret for store doser af stress, var mere modtagelige over for hudinfektioner.

2. Vægtforandringer

Shutterstock

Stressende situationer fører til produktionen af hormonet kortisol. Kortisol stabiliserer stofskiftet og regulerer blodsukkerniveauet, men hvis en person har for meget af hormonet – og i for lang tid – kommer personen til at blive mere sulten, ligesom kroppen producerer mindre testosteron. Det kan lede til at kroppen forbrænder færre kalorier, hvilket kan give øget vægt.

Andre gange viser stress og angst sig ved, at mennesker går ned i vægt.

Det er et øget niveau af adrenalin i blodet, som fører til dette. Adrenalin sætter gang i stofskiftet, og visse forskere hævder også, at CRH (et peptidhormon som er indblandet i kroppens svar på stress), leder til vægttab.

3. Ofte forkølet

Vidste du, at stress kan lede til, at du bliver forkølet? Det viser amerikanske studier. I studierne blev 276 raske personer udsat for forkølelsesvirus. Personerne blev derefter isoleret.

Det viste sig, at de personer, som oplevede stress i lang tid før eksperimentet, blev mere forkølede end de øvrige deltagere.

Så skyd ikke skylden på koldt vejr, det er nemlig bare en udløsende faktor for en krop, der har et svækket immunforsvar! Hvis du ofte bliver syg, kan det i stedet dreje sig om stress.

4. Maveproblemer

Der findes videnskabeligt bevis for, at stress kan have en negativ effekt på mave- og tarmkanalen. Maveproblemer kan være et af de allerførste tegn på udbrændthed.

En teori er, at kronisk stress gør mave- og tarmsystemet hurtigere slidt og mere følsom.

5. Svært at fokusere

Mennesker, som har været stressede i lang tid, har svært ved at holde fokus på arbejdsopgaver. Dette sker på grund af stressrelaterede spændinger.

Hvis du mærker, at du er blevet mindre fokuseret end almindeligt, så er det måske tid til at sænke farten og tage en pause.

6. Du taber håret

Forskere har påvist, at stress kan gøre dig delvist eller til og med helt skaldet.

Hvis du har oplever hårtab, kan stress være årsagen.

7. Hovedpine

Hovedpine kan opstå af mange grunde: dårlig søvn, lavt eller højt blodtryk, synsfejl, bihulebetændelse, spændinger i nakken, graviditet og mange andre årsager.

Men sommetider kan hovedpine skyldes stress, som du får på jobbet eller føler derhjemme.

Tabletter mod hovedpine kan selvfølgelig hjælpe på den korte bane, men hvis du ikke finder ind til problemets kerne, kan det vende tilbage igen og igen og være meget ødelæggende.

8. Ingen sexlyst

En følelsesmæssigt drænet person, som ofte udsættes for stress, har ofte en meget lav eller slet ingen sexlyst.

Forskerne gennemførte et studie og fandt frem til denne konklusion. Så hvis du ikke har haft sex med din partner i lang tid, så vær ikke sur eller bekymret – eftersom det ikke hjælper på situationen.

Hvis årsagen virkelig er stress, kommer sådanne følelser bare til at gøre tingene værre. Sexlysten kan lettere vende tilbage, hvis du sætter tempoet ned og forsøger at undgå de elementer, som gør dig stresset.

9. Søvnproblemer

Stressende situationer kan lede til alvorlige søvnproblemer.

Du kan komme til at lide af søvnløshed, hvis du har været stresset igennem en længere periode. Hele nervesystemet kan indstille sig på beredskab, og du får svært ved at falde ned.

Det er en meget svær situation, eftersom du ikke kan arbejde normalt og nyde livet uden en god søvn.

Hvis du har meget svært ved at sove, er det tid til at opsøge læge. Det er meget vigtigt, at du finder årsagen til søvnproblemerne og eliminerer den så hurtigt som muligt!

10. Hjertesygdomme

Vores hjerter må gennemgå meget i et helt liv. Både gode og dårlige ting.

Man ved dog, at stress har en meget dårlig indflydelse på hjertet. Forskning har vist, at stress kan påvirke hjertets frekvens skadeligt.

Tag symptomerne på stress alvorligt og lyt til kroppens advarselssignaler!

Og del gerne denne information videre, hvis du vil hjælpe venner med at lytte til kroppen, så flere kan få hjælp og leve et bedre liv!